Bedre kommunikation i teams
04/01/2023Din chef har lige budt dig velkommen i virksomheden. Du blev inviteret ind på hans kontor, hvor du fik en god kop kaffe og lidt information om virksomheden. Dens historie. Dens visioner og de hårde data om, hvor mange der er ansat, og hvad de næste økonomiske mål for virksomheden er. Du fik at vide, at der lægges stor vægt på en god omgangstone og, at teamsamarbejde er kernen til virksomhedens succes. Du fik også at vide, at professionel teambuilding prioriteres højt.
Masser af smil
Han tog dig med ud på afdelingen, hvor du også blev mødt med smil og velkommen fra dine kollegaer. Du blev også præsenteret for det team, som du skal indgå i. De fik også lige mulighed for at fortælle dig lidt om, hvem de selv er, og hvad dit første projekt går ud på. De var søde. Og du glæder dig til at komme i gang. Du vil jo gerne vise dem, at du kan opfylde kravene, der bliver stillet til dig.
Du blev bare lidt overrasket. Du troede jo sådan set, at du skulle starte med at assistere en mere erfaren medarbejder, der har de samme kvalifikationer som dig. Men nej. Det viste sig, at du skal indgå i et teamsamarbejde, hvor du er den eneste, der har dine kvalifikationer. På den ene side blev du stolt. På den anden side blev du faktisk også skræmt. Det bliver en stor opgave for dig at skulle bevise, at du kan – og at du skal gøre det uden at kunne henvende dig til en mere erfaren medarbejder. Dette sagde du dog ikke noget om. Men der var en i teamet, der spottede dig, da de fortalte dig om projektet. Det var teamets leder.
Bange for ikke at slå til?
Hun sagde det også helt direkte: ”Er du bange, for ikke at kunne udføre dine opgaver uden at få støtte fra en mere erfaren kollega?” Du tænkte dig lidt om og valgte at sige det, som det er: ”Ja.” Hun smilte og sagde til dig, at i deres team, så værdsætter de ærlighed. Og derfor er hun glad for, at du sagde det helt ligefrem: Ja, du er bange for ikke at kunne løse dine opgaver. Hun fortalte, at når hun leder et team, så er det vigtigste for teamsamarbejdet, at alle er ærlige og fremlægger de problemer, de har. Og spørger om hjælp.
Kommunikation er altafgørende på jobbet
Der er flere, der ikke har turdet gøre det, og det har ført til at teamsamarbejdet ikke har fungeret godt nok. Der har været forsinkelser i arbejdet. Der har været ineffektivitet. Og der har været konflikter i teamet. Det skal undgås. Derfor værdsætter hun din ærlighed. Kommunikation på arbejdspladsen er SÅ afgørende!
Du føler, at du er havnet det rigtige sted. Og du føler, at du er bedre rustet til også selv at lede efter løsninger på dine arbejdsopgaver. Du har nemlig et godt team bag dig. Og du har lige fået at vide, at du også har de rigtige kvalifikationer til at kunne indgå i et godt teamsamarbejde med de andre.
Nu handler det derfor om, at du kommer til at lære de andre i teamet godt at kende, og at du lige for tid til at tage en dyb indånding og sætte dig ind i projektet.