Boost på Facebook?
28/05/2019Jeg har fået lavet et budget for virksomhedens markedsføring i de kommende 2 kvartaler. Det har været sin sag at få det godkendt. Grunden er, at vi lavede nogle store fejl i de forrige 6 måneder. Vi har nu et budget til annoncering, på sociale medier og til betalte annoncer. Det kan lyde, som om det er det samme, og i virkeligheden kan man godt sige, at det er det samme. Men det er ikke den forståelse, mange mennesker har. I forrige periode havde vi kun en budgetlinje, som hed betalt annoncering.
Boost på Facebook
Men det har været nødvendigt for mig at splitte den linje, fordi marketingafdelingen fik lavet nogle store bommerter: De fik lavet adskillige Facebook boosts, som ikke gav noget som helst. Og de kostede penge.
Nu er et Facebook boost ikke altid dårligt, men erfaringen, vi har fra sidste halvår, er dårlig. De fik lavet nogle gode annoncer, som faktisk fik skabt en masse trafik til vores hjemmeside. Men de fik bare ikke skubbet salg igennem via annoncerne. Så lavede de boosts. Tanken er sådan set forståelig. Men forkert.
Problemet er jo ikke produkterne, eller at kunderne ikke vil købe. Det ligger et helt andet sted. Det ligger nemlig på vores hjemmeside. Den er ikke god nok. Der skal klikkes rigtigt mange gange, før en kunde faktisk når hen til betaling. Og så er kunden ofte gået videre til den næste shop, inden de kommer til betaling. Det så de ikke på i markedsføringsafdelingen. Det synes jeg faktisk, at de burde. Det kunne jo godt være, at hvis de havde set det problem, så ville de Facebook boosts, de lavede have givet mange flere salg. I øvrigt er siden meget langsom. Det skal vi have gjort noget ved. Vi har ikke penge til at miste salg pga. en sløv hjemmeside.
Men nu har budgetlinjen for markedsføring på de sociale medier fået en underlinje. Den hedder ”Boosts”, og beløbet står på 0,00 kr. De må gerne bruge penge på annoncer på de sociale medier, men de skal vise os, at de virker.
Samtidigt har linjen, som vi kalder ”Optimering af hjemmeside” fået et godt beløb, så vi kan ansætte en ekspert til lige at få ryddet op. Det er måske kun få ting, der skal ændres, det kan også godt være, at hele siden skal omstruktureres. Det må vi få eksperten til at fortælle os.
Facebook annoncer
Det vil være ideelt, hvis markedsføringsafdelingen kunne arbejde tæt sammen med den ekspert. Måske skulle vi også se nærmere på, hvilken ekspert vi skal have fat i, så siden kan blive optimeret. Online marketing er ikke nemt, så her er flere ting, vi skal beslutte os for. Facebook annoncering bliver vi ved med at køre. Men Facebook boosts er jeg meget i tvivl om. Jeg ved, det kan være utroligt effektivt til at nå ud til flere kunder, men det skal altså gøres rigtigt. Bliver det ikke sat op rigtigt, er det spild af vores penge. Vores markedsføringsafdeling er ikke glad for det nye budget. Men de har misbrugt ressourcer og skal vise os, at de kan deres job.